Tiedonhakua ja lähdekritiikkiä, Harri Mustonen
Kokeilun kuvaus (tiivistelmä)
Osa kurssin kokeesta tehtiin sähköisesti
iPadeja hyödyntäen. Kurssin aikana käsiteltiin muun muassa tiedonhakua ja
lähdekritiikkiä sähköisten aineistojen avulla, ja kokeessa oli laaja tehtävä,
jonka avulla mitattiin taitoa löytää, käyttää ja arvioida lähteitä.
Yksi harjoittelijoista piti harjoitustuntinaan
erillisen 75 minuutin oppitunnin aiheesta tiedonhaku ja lähdekritiikki. Tällä
tunnilla muun muassa määriteltiin, mitä lähdekritiikki on, ja pohdittiin, miksi
se on tärkeää. Ensin perehdyttiin opettajajohtoisesti siihen, millaista tietoa
ydinvoimasta internet tarjoaa. Lähteitä etsittiin Googlen avulla. Tämän jälkeen
arvioitiin lähteiden mahdollista puolueellisuutta ja luotettavuutta. Lähteet
valittiin niin, että ne edustivat monipuolisesti erilaisia näkemyksiä ja
eturyhmiä (Vihreät, TVO, Fortum, Greenpeace, Energiateollisuus,
keskustelupalstat, Ydinvoima.fi).
Yhteisen harjoituksen jälkeen opiskelijat
jaettiin pareihin, joiden piti tutkia jompaakumpaa seuraavista aiheista:
HPV-rokote tai palmuöljy. Lisäksi heidän tuli arvioida löytämiään lähteitä ja
muodostaa oma synteesi: perusteltu mielipide aiheesta. Opiskelijat kirjoittivat
ajatuksensa lähdeanalyysien muotoon. Tehtävän tekemisen aikana harjoittelija
kierteli luokkaa ja valitsi yhteisesti käsiteltäviksi ja arvioitaviksi kaksi
hyvää esimerkkiä onnistuneista suorituksista.
Lisäksi samalla tunnilla arvioitiin erikseen
Wikipediaa lähteenä. Tutkittiin kahta Wikipedia-artikkelia ja arvioitiin niiden
näkökulmia, kattavuutta, mahdollisia puutteita ja luotettavuutta.
Kaiken kaikkiaan harjoitustunti oli arvioni
mukaan varsin hyvä.
Harjoittelijat olivat tietoisia siitä, että
kokeeseen tulee samantapainen tiedonhakutehtävä kuin tunnilla tehty harjoitus
oli. Koetehtävä oli seuraava:
Vertaile eri lähteiden antamia tietoja lentojen
aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Arvioi lähteitä ja muodosta oma
perusteltu kantasi siitä, kuinka paljon päästöjä lennot aiheuttavat. Lähteet
ovat seuraavat:
1) Etsi Finnairin päästölaskuri.
2) Tutki seuraavia sivustoja:
http://www2.icao.int/en/carbonoffset/Pages/default.aspx
http://www.lentolaskuri.fi/
3) Lisäksi: Etsi itse yksi muu lähde.
Palautus Dropboxiin, Word-muodossa, omalla nimellä.
Lue koko raportti täältä
Esimerkiksi lyriikkatuntien tavoitteena oli, että opiskelijat pystyisivät valitsemansa runolajin asettamia rajoja noudattaen luomaan teemasta yksinäisyyttä ja yhdessäoloa koulun arjessa jotain
uutta ja omaa. Runot kirjoitettiin Pages-ohjelmalla ja kuvat otettiin iPadin kameratoiminnolla.
Syntyneet tuotokset tallennettiin Showbiehin.
__________________________________________________
iPadit kurssilla ÄI3, Kaarina Ahonen
Kokeilun kuvaus (tiivistelmä)
Lukion ÄI3-kurssilla Kirjallisuuden keinoja ja tulkintaa ohjaava lehtori Kaarina Ahonen ja
opetusharjoittelijat Eeva Hiitiö, Tiina Jokinen ja Nina Moisio kokeilivat iPadin käyttöä opetuksessa.
Opetusharjoittelijat kokeilivat myös osana Tutkiva opettaja -harjoittelujaksoaan, miten genrepedagoginen rajojen asettaminen vaikuttaa luovaan kirjoittamiseen. Tunneilla lukiolaiset pääsivät tekemään iPadeillaan luovan kirjoittamisen harjoitteita niin draaman, lyriikan kuin proosankin lajien alaisuudessa. Esimerkiksi lyriikkatuntien tavoitteena oli, että opiskelijat pystyisivät valitsemansa runolajin asettamia rajoja noudattaen luomaan teemasta yksinäisyyttä ja yhdessäoloa koulun arjessa jotain
uutta ja omaa. Runot kirjoitettiin Pages-ohjelmalla ja kuvat otettiin iPadin kameratoiminnolla.
Syntyneet tuotokset tallennettiin Showbiehin.
Lue koko raportti täältä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti