Ryhmän voima yksintyöskentelyyn
Tuula Kylmälä
Kokeilussa keskityttiin työskentelemään yksin
iPadin kanssa lukion kemian tunneilla. Tarkoituksena oli jakaa omaa tietoa
muiden käytettäväksi ja omaksua muiden jakamaa tietoa ja näin saavuttaa tehokkaampaa
oppimista ja asioiden ymmärtämistä.
Varsinainen työskentely kurssilla oli hyvin
tavanomaista, kokeita, demonstraatioita ja tehtävien tekemistä, mutta saatu
tieto välitettiin ryhmän muiden jäsenten käyttöön.
iPadit ja kokeilu näyttäytyi pääsääntöisesti nettihauilla,
jolloin etsittiin syventävää tietoa annettujen/yhdessä pohdittujen kysymysten
avulla. Tiedon etsinnän jäljeen koottiin lyhyt luettelo, joka jaettiin
dropboxin tai showbien välityksellä muille tai vain näytettiin muille appletv:n
avulla. Showbietä käytettäessä opettaja kokosi opiskelijoiden tuotokset yhdeksi
dokumentiksi, joka edelleen jaettiin kaikkille. Ideoita kerättiin keskustellen
ja/tai padlet-seinää käyttäen.
Esimerkki työskentelystä:
2. Perehdyn nopeasti kirjan ja/tai netin avulla aisiaan. Saan jonkun toisen tekemän mindmapin, jota parantelen juuri oppimani tiedon avulla
3. Opiskelen asiaa laboratoriossa, oppitunnilla tehden tehtäviä ja kirjoitan esseen/teen powerpointin/laadin kysymyksiä
4. etsin jonkun toisen kysymyksiin vastaukset/korjaan kirjoitetun esseen/kommentoin powerpont esitystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti